3-Autocad(Otoket) Komutları:
1—Otoket bilgisayar ile çizim yapmak üzere geliştirilmiş bir programdır.Tüm teknik çizim (makine parçası, mimari vs) 2-3 boyutlu olarak otoket ile çizilebilir.Öte yandan solid vork gibi katılaştırma-hacim için 3 boyutlu çizim programları da vardır.
2--Bu program ile çizgi,eğri,daire,elips,paralel,3 boyutlu çizim ve görünüm- ölçülendirme-alan hesabı yapabilirsiniz.Daha önce hazırladığınız şablon şekiller ile çizimi tamamlayabilirsiniz.
2.1--En büyük faydası hassas-hızlı çizim yapma ve kopyeleme imkanın ile istenen şekilleri istenildiği kadar çoğaltma,aynalama ile simetrik şekli oluşturma vs.
3—Otokette komut öncesi işlem için
1--çizgi veya çizim tanımlanır.Ardından,örneğin roteyt-çevirme yapılacaksa roteyt komutuna girilir.Komutta select obje(objeyi seç) yazısı çıkar.Bu durumda enter(giriş) Yapılır (zira daha önce tanımlanmış idi).Kısaca daha önce tanımlanmış her çizgi grubunda komut da objenin seçilmesi istenirse enter (devam et) tuşu ile bir sonraki adıma geçilir.
2--Kısaca Otoket de Komut Sırasına Uymaz İseniz,Komutsal Anlamda Bir Şey Yapamazsınız.Bu nedenle öğrenme sürecinde komut da çıkan ifadeleri bilmek ve uygulamak zorunludur.
2.1--Öğrenme süreci otomotik hale gelince buna çok daha az gerek duyulur.
3—Otokette yapılan çizimi sık sık kaydetmek gerekir(elektrik kesilmesi vs)Bunun için düzen menüsü altında bulunan kaset e benzeyen kaydet komutu üzerine sol tuş ile(onaylamak) tıklamak gerekir.Yapılan her çizim için dosya oluşturmak çizim ilerledikçe dosya ismine çizim-1,sonra çizim1-1 gibi yeni isimler yazıp dosya-klasörü hem bilgisayarımda D kısımına hem de flaş belleğe(16 GB) kaydetmek uygun olacaktır.Viruslu yerlerde-ozalitçilerde flaşı kullanmak yerine C ye kaydetmek daha uygun olacaktır.
4--Otoketi CD üzerinden açamazsınız;otoketi açmanız için CD deki DWG(otoket ) dosyasını masa üstüne atıp-ancak masa üstünde açabilirsiniz.
5--Bilgisayarda otoket vs programı kullanırken çalışırken bir hata oldu ve programı açamıyor-kullanamıyorsanız öncelikle sisteme bir reset atmanız(reset düğmesine basmanız) ardından o programla ilgili error ,bak dosyalarını silmeniz ve sistemi tekrar normal kapatmanız ardından çalıştığınız programa girmeyi,bilgisayardaki programa öğretmeniz gerekir.
5.1--Zira bilgisayarda tüm yazılımın tabanı yapay zeka olup;yapay zeka program eğitilmelidir.Bunun için basit bir otoket dosyası açtığınızda program muhtemelen bunu açacak ardından yaptığınız çizimin ilk haline girdiğinizde artık dosyanızda çalışmayan otoket çalışır duruma gelir.Zira otokete 1. ve 2. çizimlerle kılavuzluk ettiniz.yani eğittiniz.
6--Yapay zeka tabandan dolayı kötü-istenmeyen bir şey yaptıysanız artık hep onu takip edecektir yada tersinde iyi bir şey yaptıysanız yine onu takip edecektir.Bütün bu nedenlerle SÜREKLİ YAPTIĞINIZ İŞLEMİ SIK SIK KAYIT ETMELİSİNİZ( save-düzen menüsü altında kaset şeklindeki sembolik butona basmalısınız))
7--Otokette çalışırken çalıştığınız dosya için ,başka bir dosydan blok çizim almanız gerekebilir.Onun için open(ctrl+o) komutu ile dosyaları açar(diğer bir deyişle çalıştığınız çizim dosyasının-alanın dışına çıkarsınız) ve açtığınız dosyadan ctrl+c(copy) ile kopyeler vede çalıştığınız doyaya geri dönersiniz ve onun üzerinde ctrl+p(paste) ile yapıştırırsınız.
7.1--Burada ayarlarla ilgili olarak şöyle bir durum olabilir.Yapıştırdığınız dosya anormal büyük olarak ortaya çıkar.Bu anlamda çalıştığınız dosyanın ölçeğine indirmeniz gerekir.Bunun için önce açtığınız dosyada belli bir çizginin(örneğin merdiven kovasının genişliğini) dimension..linear ile ölçersiniz.Daha sonra yapıştırdığınız anormal büyük çizimde aynı yeri aynı şekilde ölçersiniz.Sonuçta biri 36 geliyor ve yapıştırdığınızda 3600 geliyorsa ,açtığınız dosyada kopyeleyeceğiniz dosyayı 360/3600=1/100=0.01 oranında küçültüp,kopyeleyip,çalştığğınız çizimin üzerine yapıştırısınız.Böylece ölçekler eşitlenmiş olur.
8--dimension…linear(doğrusal-dik)(veya aligned…serbest) ile ölçü alırken layerde hangi çizgi görünüyor ise,o çizgi ile ölçülendirme yaparsınız.
8.1--Bu anlamda ölçü alırken,doğal gaz,kalorifer vs hatlarını layere getirip(önce diyelim sıhhi tesisat gidişi tıklarsın.Layer tıkladığınızda sıhhi tesisat gidiş diye yazdığını görürsünüz.Sonra komuttan çıkarsınız.Ardından layere(kenarına tıklar tüm layer menüsü ortaya çıkar.Burada sağ kenardan sıhhi tesisat gidişe kadar(alfebetik sıralama) gelir ve onu tılarsanız.layerde sıhhi tesisat gidiş çıkar.ve ölçülendirmeyi yaparsınız.
8.2--Eğer layerde tarama ,siyah çizgi varsa tabi ki ölçülendirmede ölçülendirme çizgisini göremeyeceksiniz.Bu anlamda ölçülendirmede ya mimari ölçülendirme çizgisi yada tesisat hatlarını layere getirmek gerekir.
9--Gönderilen bir dosya(email) eğer 2002 dosyası ise ve sizde de 2004 var ise açılmaz.Yani açacağınız dosyalar mevcut otoket versiyonun altında olmalıdır.Bu anlamda 2002 yi 2002 ve 2004 açacaktır.
10--Otoketi açtığınızda proje karşınıza gelmiyor ve de aynı zamanda projede 2002 yazıyorsa-aynı zamanda projede 2004 dosyası ise bir karışılık olmuştur.Projeyi-otoket dosyasını kapatın.ve projejyi otoket 2004-orijinal programın ün üstüne getirip bırakın.Bu durumda proje 2004 olarak açılacaktır.Ancak açılmıyorsa,projeyi otoket programına tanıttığınız için,bu defa doğrudan açılmayan projenin üzerine iki kere tıklatın proje otoket 2004 olarak açılacaktır.
10.1--Ancak yine de bir karışıklık var ise bu defa otoket-2004 orijinal programı çalıştırın.Yani program üzerinden yeni bir otoket dosyası açın.ve bir iki çizim yapın kaydederek-kapatın.Bu durumda yine mevcut çiziminizin üzerine iki defa tıklatın proje otoket 2004 olarak açılacaktır.
11--otoket için yapıp-çıktığınız her çizimden sonra bir BAK dosyası oluşur.Bu dosya aslında yaptığınız çizimin yedeği olan dosyadır.Bunu çizim yani dwg dosyasına çevirmek için,BAK ın üzerinde sağ tuşa basıp-özellikler….xxx.bak adını…..xxx.dwg olarak yazıp-değiştire basarak değiştirebiliriz.ve bak yerine dwg yazdığınızda dosya otomatik olarak dwg çizim dosyası haline gelir ve dosyayı otoket dosyası olarak açabilirsiniz.
12--otokette ekran açıldığında standart toolbar-araç çubuklarını ekrana getirmek için,ekranın üstünde-veya solunda toolbar-araç çubuları için varolan boşluğa sağ tuş…customize…burada layer,modifiy,draw,properties,standart,zoom menüleri işaretlenip,tamama basılırsa bu araç çubukları ekrana gelir.ve her araç çubuğunu çubuğun üzerinde işaretli ,tutabildiğimiz 3 adet kısa paralel çizgi ile tutup ekranın sağına dikey olarak yerleştirebiliriz.
13--Mekanik tesisat çizimleri için öneriler:
1--sıhhi tesisat da sıcak ve soğuk su hatları aynı yerden geçtiği için 2 ayrı çizgi çizileceği yerde öncelikle soğuk su hattı çizilir,ardından sıcak su hattı için ,sıcak su hattına 4 lük(4 ün altındaki ofsetlerde ozalit çıkışında çizgiler birbirine girmektedir) ofset(paralel) atılır.
1.1--Öncelikle herhangibir çizgi tipi esas alınarak polilayn(çizgide süreklilik sağlamak) ile çizim yapılır,ardından ofset atılır.Ardından çizgi tanımlanarak(üzeri tıklanarak)layerlerde(renk,kalınlık,çizgi tipi seçimi yapılmış) istenen çizgi tipine gelmesi sağlanır.
2--3 boyutlu çizim için(doğalgaz izometrik kolon şeması için) düzlemsel kat planı çiziminde copy selekşın(kopyalama) ile ayrı bir yerde kopyalanır.ve polilayn çizim patlatılır(x+enter.Çizimin istenen parçaları(doğru parçaları) roteyt(rotate) ile 45 eğim verilir ve birleştirilerek izometrik çizim elde edilir.
3--Mimariden gelen istenmeyen çizimlerin temizlenmesi:Ekranda çizginin üzerine tıklatılırsa O çizgi ile ilgili layer layer bölümünde ortaya çıkar.Bu örneğin kırmızı(red )renkli 0.4 kalınlıklı,by block ve dış kapı çizgisi olarak layer bölümünde görünsün.Bu durumda adı geçen Çizgi layer menüsüne girilerek lambası kapatılır.
3.1--Ya da aynı renkteki layerler tek tek denenerek kapatılabilir.Aynı anlamda ekranda örnek projenin istenen çizgisine tıklanırsa Layer de bu çizgi çıkar.Çizginin adı onur.Ardından tıklandığı için kesikli hale gelen çizgi için esc yapılır.Ardından biraz önce layer de adı okunan çizginin üzerine tıklanırsa artık çizim çizgisi bu çizgi olur.ve layer satır sırasında çizgi tipi-rengi- by layer olur.yani önceden tanımlayıp-seçtiğiniz çizgi olur.
4--Mekanik tesisat için önerilen çizgi tipleri:
1-Mimari:kalınlık-0,25-by block
2-sıhhi tesisat:kalınlık:0,3
3-soğuk su-cyan-by block
4-sıcak su-kırmızı-kesik nokta(acadw100)
5-Pissu-kalınlık:0,5-yeşil-pissu çizgisi
6-Doğalgaz:kalınlık:0,5-sarı-by block
7-kalorifer:kalınlık-0,5/sıcak su gidiş-kırmızı-by block-
8--kalorifer dönüş:kırmızı-kesik kesik(dashed 2)
5--Çizim için gerekli şekil şablonlarının çizim ekranına getirilmesi:
5.1--Bunun için Dosya(File) menüsünden open(aç) seçilir.Bu durumda kayıtlı dosya ve klasörler kutuları ile ekranda görünür.Dosya içine girilir. Ya ilgili örnek projenin çizimi yada şablonlar ctrl(kontrol)+C(Copy-kopyalama) yapılır(kopyalanır)-ardından çizim yaptığınız ekranda istediğiniz yere yavaş hareket ederek Ctrl+V(Paste-yapıştırma) yapıştırılır.Yada doğrudan mausun sağ tuşu tıklanıp paste seçilir.Sol tuş ile onaylanır(yapıştırılır).Ancak bu işlemden sonra da kopyeyi çektiğiniz dosyadan yaralanacaksanız
ekranın sağ üst köşesinde bulunan
1--X işaretli kutucuk çizim dosyasından çıkmak anlamına gelir ve kayıt yapayım mı diye(save change) diye sorar.onaylarsanız kayıt yapar ya da en sağında bulunan iptal butonunu seçebilirsiniz.
2—Ortada bulunan iç içe iki kare ile çalışma ekranını küçültür yada büyültürsünüz.
3- Sağda bulunan – işaretli kutuya basarsanız mevcut çalışma ekranı görüntü ekranının altına iner(kayar).
5.2--Burada çalışılan dosyanın ismide yazılıdır.Eğer dosya ekzel dosyası ise ekzel işareti,internette çalışıyorsanız e işareti-vörd dosyası ise vörd,otoket dosyası ise otoket sembolü ile bellidir.Ekranın altına inen bu dosaya sol tuşla tıklarsanız tıklanan dosya ekrana gelir.Bu şekilde 3-4 dosya ile zaman sırası içinde girer çıkabilirsiniz.
5.2.1--Çıkacaksanız ekranda sağ üst köşede bulunan – işaretli kutuya tıklamak,ekrana getirecekseniz ekranın altında ilgili dosyaya tekrar tıklamak olacaktır.Bu şekilde iki ekzel yada bir otoket-bir ekzel,+ bir internet dosayasında aynı zaman dilimi içinde çalışabilirsiniz.
6--Yapılan çizim(hesap-yazı vs) sürekli olarak kaydet kutucuğu(ekranın üstünde düzen menüsü altında) tıklanarak kaydedilmelidir.
7--Komutlar:Şablon şekiller move(taşıma-hareket ettirme) komutu ile ya da copy selection(çoklu kopyalama) istenen yerlere taşınır.
7.1--Move:Şekli sol tuşla tıkla(tanımla) ve tıklandıktan sonra
Sağ tuşa bas ekranda move seç.(komutu tanımla).Ardından Command (ekranın sağ altında)
Select obcet(şeki seç) gelir şekil seçili olduğu için enter tuşuna basılır(bir ileri adım onayı)ardından tanımlanmış şekil(görüntüsü nokta nokta halini almıştır) üzerinde sol tuş basılı olarak istenen yere sürüklenir ve orada bırakılır.Taşıma işlemi gerçekleşmiş olur.
7.2--Aynı mantıkla scale(büyültme: de Command de 1 in üzerinde seçim yapılır-küçültme de ise 0. (0..1) arası bir değer seçilir.Şekil tanımlandıktan sonra(ya üzerine tıklanır-kısmi olarak tanımlanacaksa sol üst köşeden sağ alt köşeye doğru sol tuş basılı olarak sürüklenerek şekil taranır-tanımlanır) tam yazı-şekil-çizginin ortası tıklanır.ve ardından büyütme oranı seçilir ve enter(ilerle-onay tuşu)(mausun sol tuşu) basılır.
7.3--Copy selection(çoklu çoğaltma):Şekil tanımlanır.Sağ tuş basıldığında copy selection seçilir.Eğer çoklu (1 den fazla çoğaltma) yapılacaksa command de M(multi-1 den fazla-çoğul) yazılır.Ardından sol tuş ile şekil tanımlanmış şekil ucundan tutularak istenen her noktaya bir kopyası bırakılır.
7.4--Rotate(çevirme-dödürme).Şekil tanımlanır.ardından sağ tuş tıklnırsa çıkan menü tablosunda rotate seçilir.Ardından şeklin bir ucundan tıklanır ve bu durumda ya Command e açıdeğeri(45,60(saat te tersi dönme yönü)…-45,-60(saat te dönme yönü)) girilir yada kaldıraç
gibi istenen açı maus ile verilmeye çalışışır.
7.5--Eğer orto açık ise(ortho on) 90- derecelik(dik) olarak yok kapalı ise(ortho off) serbest olarak açı verilebilir.Bunun için otoket de ekranın altında ortho bir defa tıklanırsa on-bir defa daha tıklanırsa(mausun ucuyla) –off olur.
7.6--Ayrıca yine otoket de ekranın altında osnap açılırsa (yakalama noktaları-uçlar-orta noktaları) ayakalnır.ardından hemen kapatılır aksi durumda ,örneğin çizgi çizerken sizin değil de çizginin ucu osnaplı herhangibir noktaya kaçar.
7.7--Mirror(aynalama-simetri) yapmak için ekranın sağında mirror (şekli-komutu) seçilir.Burada şekil tanımlandıktan sonra (select objekt) seçildiği için ilerle(enter) yapılır.ardından 1. (first point) seçilir yani ekranda tıklanır.ardından second(ikinci) point(nokta) seçilir(tıklanır).ardından Command de
7.8--Trim(budama) ile Ekstend(uzatma) mantığı benzerdir.Şekil tanımlanır ardından(select objects-objeyi seç) ardından bu yazı gelirse enter(ilerle) yapılır.ardından Trimde budanacak
çizgiler seçilir(kürsör kare haline gelir) ardından asağ tula onay(sağ tuşa basma) sol tuş ile budama yapılır.
7.9--Extend şekil –çizgiler seçilir sağ tula onay-sol tuşla uzatma-tekrar sağ tuşta cancel(genel olar çizgi vs her komutta çıkma sağ tuşa basılır menü tablosunda cancel tuşlanır(seçilir)) ile işlem bitirilir.
7.10--offset ile herhangibir çizgiye istenen mesafe için(distance) paralel atılır.Burada ofset tıklanır.Seçim yapılır.Mesafe(distance) girilir.İstenen taraf tıklanarak ,istenen tarafta paralel atılmış olur.
7.11--Çizgi(line) komutu ile ilk nokta ve sürekli bir sonraki nokta ya değer girilerek yada ekranda tıklanarak(ortho açık-ortho kapalı olarak) çizgi çizilir.Cancel(sağ tuş menü tablosunda) tıklanarak çıkılır.
7.12--Yay(arc) çizerken genelde osnap(yakalama noktaları) açık olarak girilir.İlkönce yay komutuna girilir.ilk nokta tıklanır ardında son nokta ile ilk nokta arasında ki doğrultuda 3 nokta açı yapacak şekilde 3. nokta ardında son nokta osnap açık olarak tıklanır.Serbest yay çiziminde;Yayın uygunluğu 1. ile 3. nokta arsındaki doğrunun üstünde değilde diyelim 2-3-4-5 mm yukarıda(kararında) ortaya yakın olarak geniş açı olarak 3. noktayı tıklamak ile bağlantılıdır.
7.13--A işareti ile yazı yazabilirsiniz.Yada yazılmış bir yazı bir yerde kopyelenipistenen yere yapıştırıldıktan sonra ve burada üzerine tıklanır- sağ tuşa basılır ve text edit ile açılan pencerede yazı değiştirilir ve OK ile onaylanır.
7.14--hatch komutu ile istenen çizim alanı istenen şekilde kaplanabilir.Tarama için h+ener..
tarama tipi seçimi+scale seçimi(0,5) ….objeyi seçmek(select objet…kapalı cismin sınırlarını belirlemek)..…pick point+ ile taranacak alanı işaretlemek(içine tıklamak)+enter….OK tıklayarak işlemi Tamamlamak.
7.15--Fırça(match properties) ile çizgileri istenen renge boyayabilirsiniz:Örneğin mavi renkte (kalorifer dönüş)eğriyi(spline) çizginiz+ardından 4 mm ofset(paralel) attınız.Daha önce çizilmiş kırmızı renkli sıcak su(kalorifer gidiş) çizgisinin üstüne işaretçiyi tıklar ve bundan sonra yine işaretçiyi fırçaya(üstte ekranda makasın yanında) tıklarsanız işaretçi kare biçimini alır ve yanında fırça logosu çıkar.Burada kare biçimindeki şaretçiyi ofset atılmış çizginin üzerine tıklaranız-çizgi sıcak su kırmızı renkli sıcak su(kalorifer gidiş) çizgisine dönüşür.
7.16--Yada parça parça yapılan bir çizim make block komutu ile bir bütün(blok ) haline getirilebilir.Eksplode komutu ile patlatılarak yeniden parçalamış hale getirilebilir.İnsert block ile istenen bu bloklar çalışma ekranına tekrar getirilebilir.
8--Otoket ile çalışılırken yapılan çizim ile ekzelde yapılmış hesap tabloları aynı anda ilnebilir.Bunun için sadece – kutucuğuna basıp ekranın altına atma yada ekranın altında tekrar tıklayarak tekrar ekrana getirilebilir.
9--İzometrik çizimde mevcut 2 boyutlu çizim(örneğin doğalgaz tesisat kat planı) çizgileri çalışma ekranında serbest bir yerde kopyelenip yapıştırılr(doğalgaz boru hatları ) ve bu iki boyutlu çizime 3 boyutlu görünüm verilmeye çalışılır.
Kat planında Kuşbakışı görünümde y ekseni izometrik çizimde 45(60) derecelik z ekseni olurken,x ekseni x ekseni olarak kalırken taşınmış çizime ayrıca izometrik çizimdeki y (yükseklik) çizgileri(örneğin kolon hattı çizgisi) Verilir.
Kısaca 2 boyutlu çizimdeki y ekseni 3 boyutta z ekseni olacak şekilde 45 derece eğimlendirilir.(parça çizgisi olarak rotate komutu ile eğim verilir ve move ile yerine(bağlandığı uca) taşınır.
10--İnternet servis sağlayıcı firmalar(mynet,yahoo,vs) vasıtasıyla herhangibir dosya(dwg(otoket proje))Dosyasını istediğiniz bir adrese ister winrar-winzip sıkıştırma programları ile sıkıştırır veya sıkıştırmadan doğrudan gönderebilirsiniz.ve eğer dosyayı sıkıştırılmış bir dosya gelmiş (birleştirilmiş üç kitap görünümünde) ise bunu normal dwg dosyası olarak masaüstüne alınmalıdır.
10.1--Bunun için sıkıştırılmış dwg dosyası üzerindeiken mausun sağ tuşuna basılır. Çıkan menüden extract to the specified folder tıklanır.Ardından gelen extraction path and option Tablosunda masaüstü seçilir ve tamam tıklanır.Bu suretle sıkışmış dwg dosyası normal olarak masaüstüne atılmış olur.
11--Yapılan çizimi-yazıyı hesabı otomotik kaydetme:
Otoket için: çizim ekranınında …tools menüsü…options seçeneği…open-save menüsü…otomatik kaydetme sıklığını seç…örn.2 dk ve …okey(tamam)
12--Excel-Word de….araçlar….kaydet….otomatik kurtarma bilgileri kayıt sıklığı…2 dk…okey
13—Çiziciye-Plottere Gönderme:
13.1--Dosya menüsünden Plot seçilir.Plot da eğer A4 çıkışı alacak iseniz,mevcut çizimi
Pencereye almanız ve görmeniz gerekir.Bunun için Plot da page set up name:
13.2-quality:normal seçimleri yapılır.ardından window(pencere) basılır. Geri dönülen ekranda yapılan mausla sol köşeden aşağı taranarak çizin pencere içine alınır ardından plot tablosunda full prewiev(tam görünüm) seçilir.Çiziciye(plot) çizdirilecek çizim ekrana gelir –uygun ise onaylanır(OK).
13.3--Yazıcılar.Yazıyı yazdırmak için,Dosya menüsünden yazdır konumu seçilir(ctrl+p).
Plot device:yazıcıyı seç.Gelen tablodan eğer tümü işaretiyse yazının tümü yada seçim yapılmış ise(yazı üzerinde sol tuş basılı ilgili kısımlar karartıldıktan sonra) seçimi yapılan kısım yazıcıda yazılır.
13.3.1—Yazıcıda kadıda yazılma işlemini durdurmak için -yazıcıların içini boşaltmak gerekiyor ise başlat menüsünden ayar kısmı ordan yazıcılar kısmına gelinir.Orda yazıcının üstüne tıktık yapılarak yazıcının içine girilir.yada tüm yazılanlar iptal edilebilir.İlgili yazının üzerine gelinip delet ile yazı silenebilir).
13.3.2--Eğer yazıcınıza bir şekilde format atmış iseniz,tabiî ki yazıcının programıda silinmiş olacaktır.Bu durumda internetten örneğin yazıcının hp marka ise yazıcının üstünde yazan modelinden yola çıkarak www.hp.com.tr adresinden yazıcının programını bilgisayarınıza indirebilirsiniz/download etmek)
14--Autocad çizimi için gerekli Önerilebilen Marka Bilgisayar teknik özellikleri:
1--512 RAM
2--2,8 GHertz işlemci
3--256 Ekran kartı
4--80-100 Gbyte hard disk
5--CD+ DVD raytır
6--TV kartı+Ses kartı+Hoparlör+klavye+optik maus +Renkli kartuşlu yazıcı + internet bağlantısını sağlayan DSL için modem-(ADSL ve 146 için(süreli giriş) için ayrı modemler))
7--17 “Görüntüsü kendinden korunumlu Monitör
14.1--Programlar: Otoket 2008,Mikrosoft XP ofis programları,Antivirüs programı,CD yazmak için Nero
9--Otoket programı için önerilen teknik değerler.
512 RAM ,>2,6 GHertz işlemci ,>60 Gbyte hard disk
3.1--Autocad Komutları:
1--Autocad In Temeli Komutu Girmektir.Ve Komuttta Yapılması Gerekeni Yapmaktır.Dosyayı Açmak İçin,Örneğin 2004 Versiyonu İse Dosya 2004 Veryonu .Dosyayı Açmak İçin,Örneğin 2004 Versiyonu İse Dosya 2004 Versiyonu Otoket Dosyası Üzerine(İçine) Atılır Ve Bu Şekilde Dosya Açılır.
2--Otoket Dosyası Ekran Açık İken,İşlem Sembollerini Gösteren(Save…Disket Vs) Şekiller Siyah Ekranın Çevresinde Yer Alır.Eğer Bu Sembol Alanında Mausun Kürsörü (İşaretçi) Oku Burada Ve Mausun Sağ Tuşuna Tıklanırsa,Gelen Menü Listesi İçinde İstenen Özelleiğe Bir Defa Tıklanırsabunu Ekrana Atar,Yine Aynı Şekilde Aynı Özelliğe Bir Daha Tıklanırsa Ekrandan Kaldırır.
2.1--Eğer Siz Bu Listede Standart Yanlışlıkla Ekrandan Kaldırmış İseniz,Yine Siyah Ekran Dışında Sol Sembol Alanında Sağa Basıp,Çıkan Menü Listesinde Standardı İşaretlemeniz Gerekir.Ekrana Gelen Standar Listesini Mavi Kuşağından Tutup,Ekranın Sağında İstediğniz Yere Atarasınız.(Standartta,Match Properties…Fırça, Save…Kaydet, Vs Var)
3—işlem yapmak için-seçim yapılırken ifadele(çizim vs) sol tuşla Soldan Sağa Aşağı Doğru Çizimin Bir Kısmi Seçilirken(Sadece Belli Bir Obje),Sağdan Sola Yukarı Doğru İse Çizimin Tümü(Tam) Seçilir.
4--sağ tuş onaylama-okeyleme anlamı taşır.onaylamadan işlemi tamamlayamazsınız
5--yapılan çizimin taşınması+çizimin yedeklenmesi için uygun olan flas disk(16 GB) dir.
6--bürolar,bilgisayar çalınma vb bağlı olarak yapılan çizimleri düzenli olarak(hafta bir) CD ye VE 1TB harici diske aktarıp, çelik kasada saklamalıdır.
3.2—Autocad da Temel Komutlar-Kısa yol ve Anlamları:
1-MODEL……………..Siyah Çizim Ekranı
2-LAYOUT1,2-LO……Ön İzleme-Siyah Ekrandaki Çizimi Kağıt Üstünde Gösterir
3-PLOT-PTRL+P……..Çizici
4-PLOT SCALE………Çizim Ölçeği(0,8…1,,,,1,5…2)
5-PLOT OF SET………(X,Y,Center) Yerini Ayarla
6-PRINT-PRINT……….Yazıcı
7-SAVE-CTRL+S………Kaydet(dosyanın bir nedenle(elektrik vs) uçamasını istemiyorsanız, örneğin çalışırken 10 dk da bir kayıt yapmalısınız.
8-SAVEAS………………Farklı Kaydet
9-OSNAP-F3(OS)……….Yakalama Noktalarını Açar/Kapar(çizgi uçları,daire merkezi gibi)Çizim yaparken osnap açılır ve yakalama noktası yakalanır ve tıklanır ardından osnap hemen kapatılır.(osnapta sol tuşla bir tık açma,ardından yeniden bir tıklamak ise osnapı kapatır
10-ORTHO-F8-OFF-ON…….DÜZ yada SERBEST EĞİK ÇİZGİ
10.1-ortoyu(F8) açarsanız serbest(eğik),kaparsanız sadece yatay-dikey çalışabilirsiniz.
11-CANCEL……………….İPTAL ETMEK
12-NEW-CTRL+N……Yeni(Yeni Dosya) açmak için.
13-CTRL+8…………………Hesap Makinesi
14-ON/OFF………………….Aç/Kapa
15-START…………………..Başlangıç/Başlat
16-CLOSE…………………..Kapatmak
17-LOAD…………………..YÜKLE(ME)
18-OPEN-CTRL+O………Aç.Otoket De Çalışılırken Başka Bir Otoket Çizim Dosyasına Bu Komut İle Girilebilir Ve Kopyeleme Yapılabilir.
18.1--Bu komut çizim yaparken ihtiyaç duyulan çizimlerin ekrana getirilmesini ve ilgili dosyadan ctrl+c(copy) sağlar ve çalışılan dosyada ctrl+v(paste-yapıştırma) yapılmasını sağlar.Ayrıca sağ üst köşede olan küçült,büyült(ekranı kapla)-çık komutları
1-en üstte olan otoket in
2-altındaki çalışılan çizim dosyasının dır.
18.2--Bu anlamda open ile erişilen Blok çizim dosyasında, küçült ile hem çalışılan hemde
Kopyalanacak çizim dosyası simge haline getirilir.gerektiğinde ya çalışılan yada blok çizim dosyası (kopya için) tam ekran büyütme yapılır.istendiğinde blok dosyadan x komutu ile çıkılır.
19-CREATE……………..yeni dosya oluşturma
21-LİMİTS……………….Kağıt Boyunu Ayarlama
22-F9…………………….Snap Ayarı Açılır
23-SNAP-SN…………….Aralık Limit Ayarı Yapılır
24-GRID-GR…………….Izgara(Noktacık) Yapılır
25-EXİT-CTRL+X………Dosyadan Çıkış
26-F7-…………………….Off-On Grid Ayarı Yapılır
27-time……………………time çizimin zamanı
28--Çizgilerin Oluşturulması-Layerler-Katmanlar
28.1—LAYER-LA………….Layer(Katman) Tanımlamak-Değişiklik.
28.2--Yeni layer yani çizgi tipi,kalınlığı,rengi ve kalınlığı oluşturmada için new e basılır ve seçim yapılır.load ise seçim için çizgi tiplerinin yüklenmesi sağlar ve seçim yapıldıktan sonra okeylenir.layers menüsü ile bu işlem yapılır.
28.3--Layer de hangi renk ve çizgi görünüyorsa ,o çizgi ile çizim yapılır.Çizginin lambası kapatılırsa,o çizgi ile ilgili bütün çizgiler kapatılır.Bu durum mimari çizimlere bağlı yapılacak,tesisat çizimlerinde istenmeyen(ilgili olmayan) çizgilerin temizlenmesini sağlar.
28.4--Tesisat için mimaride temizleme,1-çizgilerin lambalarının kapatılması 2-delete 3-trim komutlar ile yapılır.
28.5—Layer Komutları:
1—NEW…………………Yeni Bir Layer Oluşturma
2-CURRENT……………..Güncelleme(Ok)
3-FREEZE/THAW………Layeri Dondur/Çöz(Ekr Görünmez Kılma)
4-LOCK/UNLOCK……...Kilitleme/Kiliti Açma
6-COLOR………………..Layeri Renklendirme
7-LINETYPE…………….Çizgi Tipi Atama
8-LINEWEIGHT………….Çizgi Kalınlığı Atama
29--Temel Geometrik Çizim Düzenleme( İşlem) Komutları
Buradaki işlemler için temel mantık öncelikle yapılan çizimi tanımlamadır(ilgili komuta tanıtmadır).Bu da sol üst köşeden sağ alt köşeye doğru sol tuş basılı tutularak sürüklenirse çizimi kısmi,sağ alt köşeden sol üst köşeye doğru sürüklenirse tüm(tam) tanımlama yapılır.En çok kullanılan tam tanımlamadır(tanıtmadır).Bu işlem sonrası çizim karartılmış(tanıtılmış) olur.
1--COPY/CTRL+C:
1.1--Nesneyi Kopyalama(Komutta Multiple İfadesi(:M) Birden Fazla Kopyalama Anlamına Gelir.Kopi Selekşın Seçilerek Bu İşlem Yapılır.
1.2--Önemli:Ctrl+C İle Bir Dosyadan Diğer Dosyaya Çizim Taşıyorsanız,Taşınan Çizim Mutlaka Patlatılmış-Yani Blok Olmamalı-Eğer Taşırken Çizim Blok İse Ctrl+C Yaptığınızda Commmand:478 Found Çıkar Ki Bu Durumda Ekran Donar.Reset Atıp,Bloğu Patlatıktan Sonra(Tüm Çizimi Patlatın) Taşıyabilmeniz Mümkün Olur.
1.3--açıklama:Co+Enter….Obje+Enter….Mausla Tut Çek+Mesafeyi Gir+Enter
1.4-Excel sayfasından,otoket sayfasına hesap vs yapıştırmak için,ekzelde ilgili kısım….(CTRL+C)copy yapılır.ardından……otoket sayfasına girilip (CTRL+V yapılır) yada edit menüsünden paste sepcial(özel yapıştır) seçilip ekzel sayfası -otoket sayfasında ilgili yere yapıştırılır.İkinci bir yntemde ekzel vörd e yapıştırılır.tekrar vörd den(CTRL+C) yapılıp otokete (CTRL+V) yapılır.
2--COPY SELECTİON……………..Nesneyi Doğrultulu Kopyalama(Noktadan Uzatarak) Komut da M ifadesi multi anlamı taşır ve çoklu kopyeleme anlamına gelir.
3—PASTE-CTRL+V……………...Autocad Çizimi(Yada Excel Sayfasını) Yapıştırma
4—ERASE-E………….Çizimi Tam-Kısmi Silmek
4.1--açıklama:e+enter…+mausla objeyi seç+enter
5—DELETE…………………….Silme
6—TRIM-TR(Q)……………….Çizimin Fazlalıklarını-Artık Çizgileri Budama(Silme).
6.1--Çizim tanıtılır(taranır).Ardından trim komutu ardından ardından commande select objet çıkar,bunun için enter yapılır(zaten şekil seçilmiştir).ardından kürsör kare biçimini alır.ve bu kürsör ile çizimde budanacak çizginin üstüne tıklanır.ve ilgili çizimi kaybolur.
6.2- açıklama= tr+enter .....+sağ tuş +sol tuşla fazlalıkları al.+sağ tuş
6.3—yada C:tr+enter+enter…..budayın
7—EXPLODE-X…………Plıne-Bloğu Patlatma-Çizimi(Çizgi,Yay) Elemanlarına Ayırma
7.1-Not:=çizimi patlatmadan(explode)-elemanlarına ayrırma yapılmadan copy(ctrl+c)+ yapıştırma(paste-ctrl+v) yapılamaz
7.2--1—C:ex+enter+enter…..istediğniz tüm doğruları uzatın..
8—EXTEND-EX(W) ……………..Çizgiyi Uzatmak
8.1- açıklama= ex+enter+enter..çizgiyi ileri doğru keseceği çizgiye kadar uzat.Keseceği çizgi sonradan silinmek kaydıyla çizilmiş kısa bir çizgi olabilir.
9—UNDO-U/CTRL+Z………………Yapılan İşlemi bir adım Geri Alma
10—REDO-CTRL+Y………………Undo Yu Geri Al-yapılan işlemi bir adım İleri alma
11—OFSET-O(D)…………………Çizgiye Paralel Çizgi Atma
11.1- açıkla= o+enter..+mesafeyi gir(Paralel Tesisat Hatları İçin 4 Değeri)+enter… mausla çizgi(objeye) tıkla…+pareli atılacak çizginin altında yada üstünde istenen boş alana mausla tıkla.O tarafa pareleli atar.
12—OOPS-OOPS…………………..Son Silme İşlemini İptal Et-Geri
13—ROTATE-RO…………………..Objeyi-Seçilen Döndürme
13.1- açıklama= ro+enter..+mausla objeyi seç+(açıyı gir)..mausla istenen yönde döndür+enter
14—MİRROR-MI……………………Simetri alma-Aynalama-Seçilen objenin bir eksene göre simteriğini oluşturma
14.1- açıklama=mi+enter…mausla objeyi seç+ekseni seç….simetriğni oluştur.
15—MOVE-M………………………taşıma-Objeyi bir noktadan başka bir noktaya taşıma
15.1-açıklama=m+enter…+mausla objeyi seç+mausla taşı+mausun sağ tuşuna tıkla
16—SCALE-SC…………….Seçili Nesnenin(Çizim-Yazı) Ölçüsünü Büyütme-Küçültme
16.1 açıklama= sc+enter…mausla objeyi seç+enter…ölçeği(0…1…2,3) gir+enter.(1 ın altında objeyi küçültür(0,1;0,2…..0,99 gibi) 1 in üstünde büyültür.otokette nokta klavyenin sol tarafında ki rakamlar bölümündedir.ekzelde ise sağ taraftaki rakamlar bölümündedir.
17—CHAMFER-CHA……………….Pah(Köşe) Kırma
17.1--açıklama=cha+enter..+genişlikleri gir+enter….+mausla önce 1.çizgiye sonra 2. çizgiye tıkla
18—FİLLET-F…………………….Köşe Yuvarlatma
18.1--açıklama=f+enter..çapı(r) gir+enter…mausla önce 1. çizgiye sonra 2. çizgiye tıkla+esc
19—BREAK-BR…………………Koparma
20—CUT--CTRL+X…..............Kes-Objeyi kestikten-yerinden aldıktan sonra istene yere yapıştırabilirsiniz.
21—ARRAY-AR……………….Bir Şekli(Daire-Kare) Dizi Biçiminde Çoğaltma
22—CHANGE-CHANGE……………..Çizimin Özelliklerini(Renk,Çizgi Tipi, Layer, Kalınlık) Değiştirme
23--RE ……………………..Çözünürlük Komutu
24—STRETCH-STRETCH……………Nesneyi (Çizgi-Şekil) lastik gibi Uzatma
24.1-açıklama= stretch+enter..mausla objenin üzerinde+enter..mausla ucundan tut çek/+mesafe gir+enter
25—PAN-P………………….Görüntü Kaydırma
25.1--açıklama= p+enter…mausla tut çek
26—REDRAW-R……………..Ekranı-Çizimi Temizleme
27—REGEN-RE………………Son Durumu Ekrana Yansıt
28—DIVIDE-DIV…………….Çizgiyi-İstenile Sayıd Eşit Parça Bölme(İşaretleme)
29—MEASURE-ME…………İstenilen Uzunlukt Parçalara Bölme
30—PEDIT-PE……………..Lıne-Arc Çizgileri Polılıne Haline Getir-Pl Değişiklik Yapma
31—SPLİNEDİT-SPL………Spl Eğrilerinde Değişiklik Yapmak
32—MLEDİT-MLEDIT……..Ml (Çoklu Çizgi) Değişiklik Yapmak
33—LENGTHEN-LEN……….Çizgi Uzunluğu,Yaya Açısını Değiştirme
34—ALIGN-AL……………..İki Geometrik Şekli(Üçgen-Beşgen) Aynı Hizaya Getirme
35—PROPERTIES-CTRL+1…....Çizim Özelliklerinin Değiştirilmesi
36-ZOOM-Z……………………..Çizimi Yakınlaştırma-Uzaklaştırma
36.1--açıklama= z+enter….mausla tara+enter
37—MATCHPROP-MA…….....Nesne Özelliklerini-kalınlık,renk vs Başka Nesnelere Uygulamak. Fırça İle Boyama:
37.1—açıklama:İşaretçiyi(Mausun Okun)İstenen Renkteki Boyalı Çizginin Üzerine Tıkla+Ardından Fırçaya(Match Prpertiese) Tıkla(Fırça Resmi Çıkar)Nereyi İsteniyorsa Mausun Ucunu Oraya Tıkla.Tıklanan Çizgi Aynı Renge Gelir.(Boyanır)
38--Dış Ortamdan Çizim Ekleme-Bloklama
38.1—WBLOCK-W………….Bir Çizimi Blok Halinde Kaydetme
38.2—INSERT-I…………….Bir Çizimi Blok Olarak Dosyanın İçine Almak
38.3—MINSERT-MINSERT…..Bloğu,Çizim Dosyasına Çoklu Yerleştirmek
38.4—BASE-BASE………….Bloğun Çizime Yerleştirileceği Noktayı Değiştirmek
39-Yazı Komutu-TEXT-TEXT(T)…………..Tek Veya Çok Satırlı Yazı Yazmak.
39.1--A İşareti İle Simgelenmiştir.A Ya Tıklanır.Ekranda Sol Tuş Basılı Olarak Sürüklenerek Yazı Penceresi Açılır.Eğer Alt Alta Yazı Yazılacaksa Açı Değiştirilir( Properties de 0 Yerine 90 Seçilir).Eğer Yazının İfadesini Değiştirme İçin Kyazının Üstünde İki Defa Sol Tuş İle Tıklanırsa Yazının Penceresi Açılır.Ve Yazı Değiştirilir.
39.2--Ayrıca %%C Yazılırsa Çapı İfade Eden Fi(Daire İçi 45 Lik Çizgi) Elde Edilir.
39.3--Eğer Bir Yazı Alınır Copy Selekşın İle Kopeyelenir Ve Üzerinde Değişiklik Yapılacaksa Yazının Üzerine Tuşlandıktan Sonra Sağ Tuşa Basılır Ve Text Edit Komutuna Girilir Ve Değişiklik Yapılır.
39.4--çizim ekranında birden çok kopyesi olan yazıyı,başka bir ifade olarak değiştirmek için.
Örneğin:Birden çok kopeyesi olan AL1 ifadesini AL3 Olarak değiştirmek istiyor isek: AL1..tıkla+sağ tuş..text edit i tıkla..AL1 tara+ KOPYELE..ok ile Text edit ten çık….Edit menüsünü..tıkla…FİND ı tıkla…Find and replace tablosu..Find Text String e AL1 yapıştır.Altındaki replace With e ise AL3 yaz.+..FİND tıkla…+REPLACE ALL ı tıkla+.. REPLACE tıkla…+OK.
39.5--Eğer sadece tanımlamak istediğiniz belli AL1 leri değiştirmek istiyorsanız.
Birden çok kopeyesi olan AL1 ifadesini AL3 Olarak değiştirmek istiyor isek: AL1..tıkla+sağ tuş..text edit i tıkla..AL1 tara+ KOPYELE..ok ile Text edit ten çık….Edit menüsünü..tıkla…FİND ı tıkla .. Find and replace tablosu …Find Text String e AL1 yapıştır.Altındaki replace With e ise AL3 yaz.+. ..search in yanında x tıkla.çıkan kare kürsör ile istediğiniz AL1 leri işaretle.+sağ tuş.yeniden
Find and replace tablosu Tablo..FİND ı tıkla tablo …+REPLACE ALL ı tıkla+.. REPLACE tıkla…+OK.
39.6—STYLE-ST……………Yazı Stili Oluşturmak(Font,Yükseklik,Eğim)
39.7--HEİGH(FONT)…………Yazı Yüksekliği
39.8--OBLİQUE ANGLE(EFFE)……….Yazı Eğimi
39.9--WİDTH FACTOR(EFFE)……….yazı genişliği
39.10--VERTİCAL(EFFECTS)………Yazının Dikeyliğini Onaylamak
39.11--BACKWARDS(EFFECTS)…....Geriye Doğru Yazı Yazmak
39.12--UPSİDE DOWN(EFFECT)……..Yukarıdan Aşağı Yazı Yazmak
39.13--RENAME(TEXT STYLE)………Yazının İsmini Değiştirmek
39.14--ALİGN(JUSTİFY )………………İki Nokta Arasına Hizlanarak Yazı Yazmak
39.15--FİT………………………İki Nokta Arası Yazı Geniş. Değiş Yazmak
39.16--CENTER……………..Seçilen Noktaya Ortalanarak Yazı Yazmak
39.17--RİGHT………………..Seçilen Noktaya,Sağ Alt Köşeden Yazı Yamak
39.18--MTEXT-MT…………..Birkaç Satırlık Yazı Yazmak
39.19--UPSİDE DOWN(EFFECT)……...Başaşşağı Yazı Yazmak
39.20--MIRRTEXT………Mırrtext Yazıları -Aynalama(1=Aynalama ,0=Görünüm Aynı)
40--Temel Geometrik Çizim Komutları
40.1—XLİNE-XL………………İki Yönde Sonsuz Çizgi
40.2—RAY-RAY………Tek Yönde Sonsuz Çizgi
40.3—MLİNE-ML………………Çoklu Paralel Çizgi
40.4—SPLİNE-SPL……………..Noktalara Eğri Uydurma:
40.4.1—açıklama:spl+enter..1 noktayı gir…2. (next) gir ..çıkmak için..sağ tuş..enter+sağ tuş 2 kere tıklama(tık-tık)
40.5--FIT TOLERANS………………Noktaya Göre Tolerans
40.6—LINE-L………………………..Çizgi
40.6.1-Açıklama:İzafi Olarak(@) İle Açısal(< ) (Saatin Tersi (+), Saat İn Dönüş Yönü İle Aynı(-) Olacak Şekilde (Derece) Olarak, Ölçü , Koordinat Takımına Göre Soldan Sağa-Aşağıdan Yukarı (+),Sağdan Sola-Yukarıdan-Aşağı Yönlü (-) Olacak Şekilde Ölçü İle Çizgi Çizilebilir.
40.6.2--Örnek-1: Command:L+Enter.. First Point:Tıklanan Nokta ...Next Point:@40<30(Tıklanan Noktada Yatayla Saatin Tersi Yönde 30 Derecelik ,40 Birimlik Doğru Parçası,
40.6.3--Örnek 2: Command:L+Enter.. First Point:Tıklanan Nokta ...Next Point:0,-45
(X=0,Y=-45,Açı=0 Derece) Tıklanan Noktadan Aşağı Doğru 45 Birimlik Doğru Çizimi)
40.7—POLILINE-PL……………..Birleşik Çizgi(Doğrusal Çizgi+Yay.. Vs Bileşimi)
40.8—CIRCLE-C…………………Daire
40.9—POLYGON-POL…………..Çokgen
40.10--RECTANGLE-REC……....Dikdörtgen
40.11--ARC-A…………………….Yay
40.12--ELLIPSE-EL………………Elips
40.13—REGION-REG…………….Birbiri Ardı Gelen Çizgileri Birleştirir
40.14—TRACE-TRACE………….Kalın Doğru Çizmek
40.15--SKETCH-SKETCH………Serbest Elle Çizim Yapmak
40.16--SOLID-SO…………………İçi Dolu Çokgen Çizmek.
40.17—POINT-PO…………………..Nokta
40.17.1--PİCKPOİNT……………….Seçtiğiniz Nokta
40.17.2—PDSIZE…………Noktanın Boyutu-Ölçü
40.17.3—PDMODE…………………Nokta Modeli
40.17.4—DDTYPE………………….Nokta Tipini Ayarlama
41—DONUT-DO…………………..Halka
42-Yardımcı Komutlar
42.1--FROM (:@x,y)-SHIFT+SAĞ TUŞ…………İzafi Olar Nokta Kord Gir
42.2--END POINT-SHIFT+SAĞ TUŞ……………Çizimde En Yakın Uç Nokta
42.3—İNTERSECTION-SHIFT+SAĞ TUŞ… .Kesişme Noktası Yakalama
42.4--APPERENT İNTERSECTION-SHIFT+SAĞ TUŞ….Kesişme İki Çizgi İzafi Kesişim Noktası
43—EXTENSION-SHIFT+SAĞ TUŞ….Hayali Uzantı İstenilen Nokta Kenet
44—CENTER-SHIFT+SAĞ TUŞ……….Daire-Yay Merkezi Yakalama
45—QUADRANT-SHIFT+SAĞ TUŞ…………Çember-Yay Da 0-90-180-270 Nokta
46—TANGENT-SHIFT+SAĞ TUŞ……………Teğet Çizme
47—PERPENDİCULAR-SHIFT+SAĞ TUŞ……Dikme Çizme
48—PARALEL-SHIFT+SAĞ TUŞ……………Çizgiye Paralel Doğrultu Belirleme
49—NODE-SHIFT+SAĞ TUŞ-DİVİDE/MEASURE/POINT….Nokta Yakala
50—INSERT-SHIFT+SAĞ TUŞ….Şekil/Blok/Text Yerleş Nokta Yakala
51—NONE-SHIFT+SAĞ TUŞ…..Nesne Yakalama Ortadan Kaldırma
52--Ölçü Alma-Boyutlandırma(Dimension)Menüsü
52.1—DIMLINEAR-DLI……..Doğrusal Ölçme(1. Nokta İle 2. Nokta Arası
52.2—DIMDIAMETER-DDI…….Yay-Çember Çapını Ölçer
52.3—DIMRADIUS-DRA…….Çemberin Yarıçapını Ölçer
52.4—ALIGNED………Yamuk Çizgilerini Ölçer
52.5—DIMANGULAR-DAN…….Açı Ölçer
52.6—DIMCONTINUE-DCS…….Ardışık Ölçe
52.7—DIMEDIT-DED…………….Ölçülendirmeyi Değiştirmek
52.8—DIMTEDİT-DIMTED……..Ölçü Yazılarında Değişiklik Yapmak
52.9—DIMORDINATE-DOR……Belirtilen Noktanın(X,Y) Konumunu Verir
52.10—DIMBASELINE-DBA……İlk Ölçülendirme İle Devam Etmek
52.11—QLEADER-LE…………….Ok Çekerek Yazı Yazma
52.12—DIMCENTER-DCE………..Çember-Yayalara Merkeze + İşaret YERLEŞTİRME
53--Tarama-Kaplama
53.1—HATCH-H………..Tamımlanan Alanı seçilecek Belli Bir Desen İle Taramak
53.1.1—Açıklama:h+enter..tarama tipini seç+scale(0,5) seç…pick point i tıkla…ekranda içi taranacak boş alanı tıkla+enter+OK
53.2—HATCHEDIT-HE…………Taramaların Düzenlenmesi
54--Katılaştırma-3 Boyutta Çizim:
54.1-PLAN…………….3 Boyutlu Çizimin Üstten Görünüşü
54.2-VPORTS…………3 Boyutlu Çizimin Çoklu Görünümleri
54.3-VPOINT-VP………3 Boyutta Noktayı Gir
54.4—EXTRUDE-EXT…..2 Buyutlu Nesneye Doğrultu-Yol Belirlenerek(Path)Derın Ver
54.5-SUBTRACT-SU…İç İçe Olan Katıları Birbirinden Çıkarmayı Sağlar
54.6—HIDE-HI………..3 Boyutlu Çizimde Görünmeyen Çizgileri Siler
54.7-3DORBİT-3DO….3 Boyutlu Görünümü Her Açıdan Bakmayı Sağlar(Har Kamera)
54.8—SHADE…………….Çizimi Katılaştırarak Gösterir
54.9—REVOLVE-REV….2 Boyutlu Çizimi İstenilen Eksen-Açıda Döndür Katı Elde Eder
54.10—REVSURF…………İki Boyutlu Kesiti İstenilen Eksen-Acı Kadar Döndürür
54.11--mirror3d…………….katıları aynalama
54.12--3darray-3A…………3 boyutta dikdörtgensel-dairesel çoğaltma
54.13--rotate3d…………….3 boyutlu döndürme
54.14—revolve-REV……..2 boyutlu nesneyi bir eksen etrafında çevire katı model oluşturma
54.15—shade-SHA………3 boyutlu kapanmış görünüm
54.16—union-UNI……….katıları birleştirme
54.17—render-RR……….3 boyutta kaplama yapma
54.18—Slice-SI………..katı modeli keserek istenilen parçasını elde eden komut
54.19—Section-SEC……katı modelden kesit alma( kesit al+seç+taşı)
54.20—intersect-IN……..2 katı modelin kesişiminden başka bir katı model üretme
54.21—İnterfere-INF……iki modelin kesişimin bir başka model oluş(oluştur+taşı)
54.22--REVSURF………..Çizimi Eksen Etrafı-İstenil Açıda Döndü-3 Boyut Yüzey Elde Et
54.23--TABSURF………2 Boyutlu Çizimden Düz Hatta 3 Boyutlu Yüzey Elde Etme
54.24--RULESURF…….2 Boyutta -2 Nesne Arasında 3 Boyutlu Yüzey Elde Etme
54.25--3D……………….Üç Boyutlu Yüzey Elde Etme
54.26—BOX-3D………..İçi Boş Kutu Elde Etme
54.27—CONE-3D………İçi Boş Koni Elde Etme
54.28—DİSH-3D……….İçi Boş Çanak Elde Etme
54.29—DOME-3D……..İçi Boş Kubbe Elde Etme
54.30--MESH-3D………3 Boyutlu Ağ(Balık Ağı Gibi)
54.31—PYRAMID-3D….İçi Boş Piramit Elde Etme
54.32—SPHERE-3D…….İçi Boş Küre Elde Etme
54.33-BOX………………Dıkdortgenler Prizması
54.34--SPHERE………….İçi Dolu Küre
54.35--CYLINDER……….Sılındır
54.36--CONE……………..Konı
54.37--WEDGE…………..Üçgen Prızma-Takoz
54.38—TORUS-TOR……..Simit
54.39—LIST-LI………….ekranda yapılan tüm çizimin geometrik özelliklerini verir
54.40--perimeter………….çevre
55--3 Boyutta Hacim-Alan-Kütle-Atalet Momenti Hesabı
55.1—distance-dist………. iki nokta arasındaki uzaklığı ölçer
55.2—inquiry-aa…………..noktalardan geçen alanın değeri
55.3—massprop…………..3 boyutta,hacim-kütle-atalet momenti özellikleri
55.4—mass……………….kütle
55.5—volume…………….hacim
55.6--bounding box………sınır kutusu
55.7—centroid……………ağırlık merkezi
55.8--moments of interia….kütle eylemsizlik momenti
56—Autocad da Kullanılan İngilizce Kelimelerin Anlamları
56.1--SELECT OBJETS……..NESNEYİ SEÇ
56.2—BASELINE…………..REFERANS
56.3—SPECIFY……………..Seç
56.4—NEXT…………………Bir Sonraki
56.5—FIRST…………………İlk-Birinci
56.6—ALL…………………..Hepsi
56.7—LEFT………………….Sol
56.8—RIGHT……………….Sağ
56.9—CENTER…………….Merkez
56.10—BOTTOM…………..Alt
56.11—END…………………Son
56.12—MİDDLE……………Orta
56.13—VERTİCAL…………Dikey
56.14—HORIZONITAL……..Yatay
56.15—JUSTİFİCATİON…....(Top-Bottom-Zero)Seç
56.16—EDGE……….Çokgende Kenar Uzunluğu
56.17—TOP………………….Üst
56.18--CHORD LENGTH…..Yay Uzunluğu
56.19—OLD…………………Önceki
56.20-OPTION………………Seçenek
56.21--HEIGH………………Yükseklik
56.22—ENTER………………Gir
56.23—DISTANCE…………Mesafe
56.24—RADIUS……………Yarıçap
56.25—POLAR…………….Daire-Açısal Koordinat
56.26—ANGLE…………….AÇI
56.27—COULMN………….SÜTUN
56.28—ROW……………….SATIR
56.29—LINETYPE-LT…….ÇİZGİ TİPİ
56.30—OPTIONS………….KULLANIM AYARLARI
56.31—EXPORT-EXP……..DOSYA DEĞİŞ FORMAT KAYIT
56.32—IMPORT……………DEĞİŞ FORMAT DOSYA ÇAĞIR
56.33—SPLINEDIT-SPL…..SPLINE EĞRİLERİN DÜZENLEME YAPMAK
56.34—MLEDIT……………ÇOKLU ÇİZGİ ÜZERİNDE DEĞİŞİKLİK YAPMA
56.35—LENGTHEN-LEN….NESNE UZUN/YAYLARIN AÇI LA DEĞİŞTİRME
56.36—DISPLACEMENT.....UZAKLIK
56.37--ON SIDE TO………..HANGİ KENARINA
56.38—THROUGH………..GEÇECEĞİ
56.39—VİEWRES…………GÖRÜNTÜ KALİTE ARTIRMA
56.40—LTSCALE………….ÇİZGİ TİPİ ÖLÇEĞİNİN BELİRLENMESİ
56.41—FİLL………………..DOLDUR
56.42—HALFWİDTH……..YARI GENİŞLİK
56.43—WİDTH…………….GENİŞLİK
56.44—CORNER…………..KÖŞE
56.45—THİCKNEES……....KALINLIK
56.46—ELEVATİON………KÖŞE
56.47—COLOR-COL……...RENK
56.48—THİRD……………..ÜÇÜNCÜ
56.49—FOURTH…………..DÖRDÜNCÜ
56.50—BOUNDARY-BO….sınır kutusu
56.51—OPTIONS-OP……...SEÇENEKLER
56.52—BLOCK-B…………BLOK YAPMA
56.53--EDGE………………NESNE BULUŞMA
56.54.—PROJECT…………PROJEKSİYON YAP
56.55--TOTAL NUMBER OF ITEMS… .KOPYALAMA ADEDİ
56.56—APPLY…………….UYGULA
56.57—level………………..yüzey